lördag 8 augusti 2015

Frankenstein med en twist

För många år sedan påbörjade jag Dean R. Koontz Frankenstein-serie. Då hade jag bara läst den första boken men tänkt att jag skulle komma till de andra senare. Det tog ett tag och för någon vecka sedan bestämde jag mig för att det var dags. Jag är inget större fan av Koontz som jag anser är en mycket mycket blek kopia om man lite orättvist ställer honom bredvid King. Eller vilken annan författare som helst i samma genre. Men första Frankenstein-boken fastnade jag alltså för då för många åt sedan. När jag läst om den var jag väl sådär entusiastisk men så kom jag till slutet på andra boken och tänkte att jag väl skulle köpa hem den sista också. Trodde det var tre totalt och det var inte förrän i dag, när jag faktiskt satte mig ner och kollade upp det som jag insåg att serien innehöll fem böcker. Hur ofokuserad kan man vara?

Redan i bok två stör jag mig som vanligt på Koontz språk som är ganska hafsigt. Dialogerna känns onaturliga och i mitt huvud känns det som att alla pratar som kulsprutor med en twist av ironi. Den lämnar mycket övrigt att önska. Trots detta har den här historien något. Böckerna handlar alltså om Victor Helios som egentligen är den Victor Frankenstein som Mary Shelley skrev om. Och visst skapade han ett monster med blixtens hjälp. Monstret lever fortfarande 200 år senare och det gör Helios också. Helios har lyckats föryngra sig själv och stoppat sitt åldrande. I dag är Helios en kall och känslolös person som utvecklat sitt skapande av människor något. Han massproducerar den nya rasen som till sist ska ersätta alla vanliga människor. Men något håller på att gå fel med de nya människorna och Helios experiment håller sakta men säkert på att baktända. En lockande historia tycker i alla fall jag. Det är också de nya människorna som är de färgstarka karaktärerna. De riktiga människorna som ofta är huvudpersonerna känns som de urvattnade och overkliga.

Dessutom har jag ännu inte lyckats lista ut varför hela första boken har ännu en sidostory där vi får följa en annan mördare som på sitt vis gör samma sak som Helios. Han mördare nämligen olika kvinnor som har en särskilt vacker kroppsdel. Sedan sparar han just den kroppsdelen för att kunna skapa den perfekta kvinnan. Vad är poängen med honom liksom? Vad vet jag. Kanske dyker han upp i någon av de tre böcker jag ännu inte kommit till.

Inga kommentarer: