måndag 25 juni 2012

Bokbloggsjerka 22 - 25 juni

Som vanligt ansluter jag till bokbloggsjerkan i sista minuten. Den här gången lyder frågan: Finns det några berättartekniska detaljer som författarna använder sig av som  du kan störa dig på? Var specifik och ge exempel om du kan! 
Jag tycker att det är en ganska svår fråga. Visst finns det författare som jag inte orkar läsa av olika anledningar. Som Lisa Marklund och Camilla Läckberg för att jag tycker att deras karaktärer är platta och att det är enkla böcker rent språkligt. Dessutom hatade jag Kalentoft för hans väderfenomen och hur han lät liket prata emellanåt. Men någon rent berättarteknisk detalj vet jag inte om jag kan komma på. Dock har jag väldigt svårt för deckare och kriminal och jag misstänker att en anledning är dess urvattnade stereotyper. Som den hårda, ensamstående modern vilken är en utmärkt polis men som nästan låter sin egen dotter (ja för det är alltid en dotter) hamna utanför lagen. Hon har ju inte tid att vara den närvarnade mor hon egentligen vill vara. Den manliga motsvarigheten är väl en lite lönnfet och (även han) ensamstående polis (såklart). Tuff och hård såklart men blödig innerst inne och han ska dessutom gärna ha en sargad själ. Det finns såklart stereotyper i andra genre med men de är inte lika vanliga och inte lika tråkiga heller!

5 kommentarer:

23minuter sa...

Jag är själv inte så förtjust i deckare, håller med dig om det är oftast just i deckare som man hittar dessa stereotyper.

Carro sa...

Jag gillar däremot deckare :) Men vad tyckte du om Stieg Larsson Trilogin?

Lotten sa...

Jag gillar deckare men när stereotyperna blir karikatyrer då blir det för mycket

Nilmas Bokhylla sa...

Hehe, jag verkar aldrig tröttna på deckare ;)

Det mörka tornet sa...

Antingen älskar man eller hatar va?" ;-) Jo jag tyckte mycket om Stieg Larssons triologi. Nu var det några år sedan jag läste dem och de är ju inte exakt lika som alla andra i genren. Dessutom väldigt mycket mer välskrivna än både Marklund, Läckberg och kalentoft tillsammans!