tisdag 4 januari 2011

Två som blev kvar sedan 2010

Jag har två böcker att skriva om som är kvar sedan 2010. Jag slår ihop dem under ett och samma inlägg för att underlätta för mig själv.

Den ena boken var Stolthet och fördom och zombies som är baserad på Jane Austins gamla kultkärlekshistoria. Seth Grahame-Smith har sedan använt samma historia men kryddat den med några zombies. Jag måste väl erkänna att jag inte läst orginalet Stolthet och fördom så jag kan inte svära på hur nära orginalet kärlekshistorian mellan Mr Darcy och Elisabeth ligger. Dock har jag sett filmen och jag är egentligen inget för smäktande romanser på 1800-talet eller vilket århundrande som helst för den delen. Men jag är mycket för zombier!

I Grahame-Smiths version är i varje fall Elisabeth och hennes systrar uppfostrade i mer än att vara sällskapsdamer med extraordinära kunskaper i broderi och poesi. De är nämligen även tränade i konsten att slåss och dräpa så många zombier som möjligt. I Graham-Smiths version har världen nämligen överhopats av döda som vaknat till liv. Specialpatruller som Elisabeth och hennes systrar måste finnas i alla städer och byar för att hålla zombieattackerna udner kontroll. Alla systrar utom Elisabet när dock en hemlig dröm om att hitta mannen i sitt liv och gifta sig. Till en dag då Elisabeth träffar den högdragne och inte så älskvärde Mr Darcy. Resten är historia.

Sammanfattningsvis kan jag nog säga att den här boken är rätt tråkig. Förhållandet mellan Elisabeth och Mr Darcy saknar den glöd och de slitningar jag inbillar mig finns med i den ordinare historien. Och sedan har man slängt in lite zombier. Exakt så är boken. "Vi tar en klassisk bok som alla känner till och sedan slänger vi in lite zombier". Smart drag om man hade lyckats få ihop de båda bitarna. Slutresultatet blir att zombiehistorien känns precis så, pålagd, Nja, jag finner den här boken knappt läsvärd.

Den andra boken är i en helt annan kaliber. Stephen Kings senaste novellsamling Full dark No stars. Stephen King läses alltid på orginalspråket.
I den här novellsamlingen utforskar Stephen King inte det riktigt övernaturliga utan snarare det mörka som ligger inom människan själv. Men det är ju ändå Stephen King så några droppar övernaturlighet finns också med i berättelserna - vad annars?!
Min favorit bland novellerna är den som heter Fair Extension. Den handlar om en man som är i sista stadiet av en dödande cancersjukdom då han från sin bil ser ett gult parasoll och en man som verkar sälja något. Av ren nyfikenhet klivar han ur bilen för att ta reda på vad det är mannen under det gula parasollet egentligen säljer. Det visar sig att mannen säljer förlängningar. Och inte klassiska hårförlängningar utan han kan förlänga nästan vad som helst. Arbeten, förhållanden...liv. Men det finns alltid en hake och väljer man att köpa en förlängning måste man också jämna ut förhållanden genom att ge sina egna problem till någon annan. Och det måste vara någon man hatar.
Boken är otäck just för att den tar upp sådant som människor skulle kunna göra i trängda situationer, eller bara för egen vinnings skull. Som mannen som överväger att mörda sin egen fru för att de har olika syn på vad de ska göra med en bit mark och farmen de äger. Han måste bara få med tonårssonen på noterna.
Eller kvinnan som tar en genväg hem efter ett bokföredrag och får punktering. Mannen som stannar för att hjälpa henne har andra saker i tankarna än att byta hennes däck. Snarare vill han våldta och mörda henne.
Summan av kardemumman: En riktigt bra läsupplevelse och en som inte var värd besväret.

Inga kommentarer: